METROREX se confruntă cu pierderi IMENSE, angajați PREA MULȚI și cea mai PROASTĂ CALITATE a serviciului

METROREX se confruntă cu pierderi IMENSE, angajați PREA MULȚI și cea mai PROASTĂ CALITATE a serviciului
Metrorex, gata să restricționeze accesul călătorilor pentru evitarea aglomerării. Noi măsuri pe care le-a luat compania în contextul exploziei de cazuri noi de coronavirus
Publicat: 27/11/2018, 23:58
Actualizat: 25/03/2019, 22:37

Iancu Guda, președinte al Analiștilor Financiari și lector IBR & ASE, apreciază că, în comparație cu companiile similiare din Budapesta, Praga și Varșovia, în baza situațiilor financiare și rapoartelor aferente anului 2017, Metrorex înregistrează o productivitate comercială foarte modestă, cu resurse umane supradimensionate, salarii cu 9% mai mari decât media companiilor similare din regiune și de aproape două ori peste media din sectorul privat, cu pierderi imense (fără subvențiile de la stat ar fi o companie falimentară), precum și cea mai proastă calitate a serviciului oferit, în condițiile în care viteza medie este cea mai scăzută din cauza investițiilor modeste.

Eliminând subvențiile primite de la stat, Metrorex înregistrează pierderi de 55% din cifra de afaceri (aproximativ 77 milioane de euro), în timp ce firmele similare din regiune obțin un profit mediu de 11%: Budapesta (+16%), Praga (+10%), Varșovia (+5%)

Metrorex înregistrează 63 de angajați la fiecare kilometru de metrou, cu 20% peste media din capitalele analizate ca și referință (51,41) și de 3 ori mai mult decât în Budapesta (care înregistrează 20,21 angajați/km metrou).

Față de alte metrouri, Metrorex are pierderi imense și resurse umane supradimensionate

Salariul mediu net pe angajat la Metrorex este de 1.144 euro/lună (7.555 lei brut), de două ori peste media națională și cel mai mare din regiune. Media salariului net pe angajat la firmele care administrează rețeaua de metrou din capitalele de referință este de 1.040 euro pe lună, cu +9% sub media înregistrată în Metrorex și doar cu +38% peste media națională din țara respectivă. Salariul mediu net din orașele de referință utilizate ca și comparație (Budapesta, Praga și Varșovia) este 756 euro per salariat, cu 31% peste media din București, dar muncitorii Metrorex câștigă cu 9% peste angajații de la companiile similare din aceste capitale.

În privința productivității angajaților, Metrorex înregistrează o cifră de afaceri per angajat de 31.600 euro pe an, de aproape trei ori sub media din capitalele de referință (87.300 de euro per angajat pe an și de 6 ori sub media înregistrată de angajații rețelei de metrou din Budapesta).

Viteza medie înregistrată de trenurile Metrorex este de 22,5 km/oră, mult sub media capitalelor din zonă (31 km/oră), situație cauzată de investițiile modeste în rețea, în condițiile în care majoritatea trenurilor sunt vechi.

În privința infrastructurii, București înregistrează o rețea de metrou cu o dimensiune de 30 metri la 1.000 locuitori, nivel aproape identic cu media capitalelor folosite ca și referință (29,19 metri la 1.000 locuitori), dar veniturile obținute sunt mult mai mici. Desigur, nu ajută nici turismul, în condițiile în care numărul de vizitatori din Budapesta, Praga și Varșovia este mult peste București.

Față de alte metrouri, Metrorex are pierderi imense și resurse umane supradimensionate

Iancu Guda a analizat câteva detalii suplimentare privind evoluția Metrorex în perioada 2013-2017 și a constatat că situația financiară a companiei se deteriorează, având în vedere că aproximativ 40% din veniturile companiei provin din subvenții de la stat și alte venituri din exploatare. Considerând doar cifra de afaceri (veniturile realizate din vânzarea de bilete), compania înregistrează pierderi din exploatare de 145 milioane lei în 2017, vs -140 milioane lei în 2016, sau -121 milioane lei în 2015, în condițiile în care rezultatul net final este de -358 milioane lei (aprox 77 milioane euro pierdere).

În orice caz, compania nu a făcut profit în ultimul deceniu, iar pierderile cumulate din ultimii 5 ani sunt de 600 milioane lei. Ponderea cheltuielilor cu salariile a crescut de la 44% (în 2013) la 50% (în 2017), în condițiile în care salariul mediu brut per angajat în 2017 a fost de 7.555 Lei (în creștere cu 12% față de 2016, și dublu față de media din economie). Dacă se va majora cu 42%, salariul mediu din Metrorex va ajunge triplu comparativ cu media națională, încheie analistul.

Urmărește Gândul.ro pe Google News și Google Showcase
Un stâlp de fier din India stă expus la ploi, vânt și umezeală de 1600...
'Furnicuța' Laura Cosoi, însărcinată pentru a 4-a oară, așa cum nu ați mai văzut-o! Ce...
FOTO. Ce frumoasă e cea mai rapidă femeie din România! Cum reacționează bărbații când o...
El este fotbalistul român care a murit în accidentul cumplit de la Băița. Denis nu...
Elveția a câștigat Eurovision 2024, ediție controversată din cauza războiului din Gaza. Nemo a spart...
Cum și-a croit muza moștenitorului Alpin drumul până la lux și opulență. Bate orice scenariu...
Andreea Marin a SLĂBIT enorm! Acum arată la fel ca-n tinerețe, când a fost ofertată...
Duminica Tomii încheie Săptămâna Luminată. Tradiţii şi superstiții în prima duminică după Paşte
Cine e, de fapt, soția lui Florin Piersic
Accident teribil la Brașov, între Voila și Făgăraș! Un șofer a murit pe loc după...
Wow sau Bau? Cât de mult le-au schimbat operaţiile estetice pe vedetele din România
Cât costă Dacia Logan în 2024? Mai este o mașină LOW COST?
Mărturia şocantă a lui Stormy Daniels în procesul împotriva lui Trump nu schimbă opiniile susţinătorilor...
Alertă de gradul 4 pentru 11 și 12 mai! Vine FURTUNA geomagnetică
TAXA MAJORATĂ prin lege pentru proprietarii de APARTAMENTE. Românii vor plăti de 3 ori mai...
Cea mai bună plăcintă cu brânză dulce. Umplutura e o explozie a gusturilor
Creatură cu cap de lup care merge în două picioare, surprinsă lângă o grădină zoologică....
Când vine vara în România! Anunțul ANM
Preferințele Monicăi Tatoiu în materie de bărbați și motivul pentru care a treia căsătorie durează...
Emilia Ghinescu, pe punctul de a cere ajutorul poliției! Artista de muzică populară, hărțuită de...
BANCUL ZILEI. Bulă: - M-am învățat minte... de azi nu mai conduc cu viteză. Ștrulă:...
Rămășițele unei vaste așezări agricole veche de 7.000 de ani, găsite într-un „vid enorm” din...